Aapjes kijken - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Ilse & Jordi - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Ilse & Jordi - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse & Jordi

06 Juli 2015 | Maleisië, Kuching

We staan vroeg op en komen in een busje met nog 2 NL meiden en 3 engelse jongens zij zullen net zoals ons ook eerst aapjes kijken en nadien kajakken.

De orang oetangs leven in een opvangcentrum waar ze vrij rond lopen en de bedoeling is dat ze terug uitgezet kunnen worden. Er leven op dit moment 27 orang oetangs die op gezette tijden eten kunnen komen halen. Omdat er op dit moment weinig fruit hangt in het oerwoud komen de apen graag naar hun maaltijd toe geslingerd.
Het voellt wel wat dubbel omdat ze niet helemaal meer " wild" zijn. Maar goed, als deze centra er niet zouden zijn zouden er ook minder apen zijn.
Al met al komen er in totaal 5 apen afwisselend aangeslingerd en we zijn erg onder de indruk. Het zijn machtig mooie beesten en ze doen mij denken aan kinderen die net leren lopen en dus ook vaak nog op hun handen steunen. De fotos zeggen meer dan genoeg!

Na de apen gaan we kajakken en gaan we dus onze trauma's verwerken hahaha. Tja het is hier heel anders kanoeen dan in de Ardennen, thats for sure! Het is een prachtige trip en uiteindelijk zijn we van 12 tot 4 onderweg. We kanoeen 11 km en ik voel het wel wat in de schoudertjes.
Het was echt heel erg leuk om te doen!

Nadien gaan we naar een longhouse van Anah Rais (stam) en we zijn de enige bezoekers. Het is een kamp op palen waar woningen op staan. Vroeger waren er veel rivaliserende stammen, inclusief schedels in de " headhouse" maar ook heeft de moderne tijd hier zijn intrede genomen en is er ook een wifi modem aanwezig. En dit op nog geen meter van de schedeltjes. erg grappig! De mensen wonen hier nog wel echt en het is dus geen poppenkast alleen voor de toeristen. We kunnen iets kopen maar het voelt helemaal niet verplicht. Dat is sowieso een verademing, in vergelijking met Turkije, Spanje,Portugal, Cuba... hier mag je kijken en koop je wat prima. koop je niks, dan is het ook prima. HEERLIJK.
We kopen 2 blikjes drinken en een soort kroepoekchips. De terugreis duurt best lang en ik val even in slaap. We zijn moe van de reis en doen eerst een dutje. Savonds gaan we nog even onze was doen en ondertussen drinken we iets in het cafe. We raken aan de praat met een NL jongen die in Singapore zat voor stage. We gaan heel "lokaal" bij de pizzahut eten...we waren moe en wilde makkelijk eten. We slepen onze pizzas mee naar de hotelkamer en hebben heel romantisch gedineerd, hahaha.
Morgen weer de jungle in. groetjes

• 06 Juli 2015 - 19:06

Fred En JM:

dus morgen slingeren in de lianen??????????????????? net als de aapjes, veel plezier