Mulu - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Ilse & Jordi - WaarBenJij.nu Mulu - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Ilse & Jordi - WaarBenJij.nu

Mulu

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse & Jordi

11 Juli 2015 | Maleisië, Miri

Dit belloofd een lang verslag te worden. Dus ga rustig zitten, neem een kopje thee/koffie en enjoy!

Vanuit Kuching worden we door het hotel, waar we prima geslapen hebben. (aanrader limetree hotel.) gebracht naar de luchthaven. Ons vliegtuig naar Mulu Park zal ongeveer 1 1/2 uur duren en we zoeken de gate. Het vliegveld van Kuching is niet heel erg groot en dus zijn we zo bij de gate. We zien een prachtig propellor vliegtuigje van MASwings staan en we lopen over de baan naar het vliegtuig toe. We checken ..daar komt ie... alle 12 passagiers in! En we kunnen! Het personeel bedraagt ook 4 man en is dus 25% van het aantal aanwezigen! hihi. We komen aan bij Mulu Park en lopen dan naar de "aankomsthal" stel je een formaat gymzaal voor en dan weet je hoe groot het was. De spullen worden niet op een band gelegd, want die is er niet ;-) maar gaan op een grote bolderkar. Ze worden dan 30 meter vervoerd en dan weer uitgeladen. We kunnen 1,5 km lopen naar de ingang van het park, waar we ook verblijven of een "taxi" nemen. Iedereen die hier een auto heeft of iets wat voor een auto door kan gaan mag blijkbaar een taxi heten.
We slaan het aanbod vriendelijk af, want heej.. 1,5 km kun je best makkelijk zelf lopen.
Nou .. dat kunnen we ook maar kletsnat van het zweet komen we aan bij het park en hebben we toch maar mooi 10 ringit bespaard. (2,50 euro) hahahaha.
We slapen dus in het park en de mensen komen hier naar toe vanwege de grotten en de pinnacles. Veel outdoor types zijn hier aanwezig, type afritsbroek en bergschoenen.Maar een sportbroek en gele adidassen werken ook prima voor wat wij gaan ondernemen.
We schrijven ons in voor een tour van 4 uur waarin we door de grotten wandelen en als toetje de uittocht van de vleermuizen gaan bekijken.

De wandeling is prachtig, veel natuurschoon maar omdat het ook droog is op dit moment van het jaar behoorlijk wat minder beestjes. En moeten we het doen met wat sprinkhanen, duizendpoten en andere kriebelbeestjes. De grotten, woww.. leuk hoor de grotten van Han maar dit is t echte werk!
We lopen hier op t gemakje doorheen en in de grotten is het gelukkig een stuk koeler dan buiten maar hier stinkt het enorm naar poep. Vleermuizenpoep!!
De tour is klaar en we mogen ons neerzetten voor de grote uittocht. Het duurt even maar ja hoor " batman is calling" ... Serieus, ze blijven maar komen... een uur! lang alleen maar uitvliegende vleermuizen. Dat zijn er ongeveer 3 miljoen.
Potjandrie, dat zijn er veel!

We eten nog wat en vallen vermoeid in slaap. De volgende ochtend maken we zelf een tour naar watervallen. Correctie: watervalleTJE. En zien we heel veel insecten. (fred; niks voor jou!) We plonzen in het water en zien de vissen bij onze voeten zwemmen. Savonds gaan we namelijk nog een tour maken en dus lopen we in stevige pas weer terug naar de hoofdingang.
Wederom gaan we eten en savonds doen we een nachttoer. ...

to be continued, ( we gaan even ontbijten)

We gaan met de nachttoer mee en dit is een 2 uur durende wandeling op zoek naar beesten die je eigenlijjk helemaal niet wil zien. brr... sommigen zijn te lelijk en te groot!! Heel veel spinnen gezien, dus het is hier Batman versus Spiderman!
Het is wel een oke wandeling en Jordi vind ook nog wat beestjes en ontpopt zich als een ware discovery channel-man!
We lezen nog een boekje en gaan slapen. De volgende morgen gaan we zelf nog een korte toer doen omdat we smiddags het vliegtuig moeten halen naar Miri met aansluiting naar Kuala Lumpur.

We gaan wederom lopend naar het vliegveld toe en kunnen gelukkig nog eve n bijkomen van deze zweettocht! Het is deze keer zo waar druk op onze vlucht en we zitten nu toch met minstens 30 mensen in het vliegtuig! De vlucht duurt een half uurtje..... althans.... dat was de bedoeling!
.......
..........
Het weer in Miri wordt dusdanig slecht dat we niet kunnen landen. Er is een grote omweerswolk en er zit niks anders op dan uit te wijken naar een ander vliegveld. Het is goed dat we ergens anders naar toe gaan want deze rit was een billenknijper. We schudden door het vliegtuig en ik denk dat de nieuwe attractie van de Efteling ongeveer even spannend is. :-)
We landen op Labuan in Sabah. dusssss.... uiteindelijk vertrekken we dan alsnog naar Miri maar die vlucht naar KL die was allang geland in KL zonder ons. Gelukkig hadden ze bij Malaysian Airways ons al op de volgende vlucht gezet en zaten we bij de nooduitgang. ( we waren inmiddels na deze vlucht ware ervaingsdeskundigen) Op het vliegveld altijd even zo n spannend momentje... zit de bagage er wel of niet bij.. Gelukkig ging ook dit goed en stond onze airbnb host op ons te wachten bij t station. Een vriendelijke kerel die ons naar zijn appartement bracht. NICE

• 11 Juli 2015 - 10:50

Annie:

De spanning stijgt. Maar dit deel klinkt geweldig! Okee, snap het, op de insecten na... maar WAT een geweldige ervaring.

Inderdaad: to be continued, had mijn koffie inderdaad gepakt naast de laptop: ben benieuwd naar de rest.
    Was IK maar een vleermuis of een vlieg die mee kon vliegen op jullie schouder en die dingen meebeleven. Tot nu toe. :-)
    X
    Ma

• 11 Juli 2015 - 17:17

Jordi:

Op Eén vd foto's zijn de vleermuizen in de lucht te zien die als een oneindige slang uit de grot komen geslingerd met zn miljoenen, mocht je vragen wat het was. Na een paar kilometer verbreken ze deze slinger en gaan op jacht. Bijna magisch om te zien hoor.

Nog een leuk feitje; Kwam een Indisch uitziende man in KL de airco repareren, hij heette Johan en vroeg na 10 minuutjes Engels converseren heel netjes; "Spreekt u Hollands?" Ik keek hem eerst een bertje verdwaasd aan toen. Bleek van de oude stempel waar ze nog Nederlands leerden in Indonesië.

• 11 Juli 2015 - 20:58

Annie:

Top! Uiteindelijk.
    Wat leuk zulke ontmoetingen!

• 13 Juli 2015 - 20:33

PAul:

Geweldig , was Canada best wel saai eigenlijk :-) maar dikke Cadillac ipv gammel vliegding is wel beter .